top of page

Vi som fiskar i Östergötland

Offentlig·12 medlemmar

Att avslöja dolda glädjekalkyler och uppblåsta driftnetton i säljarens prospekt

Efter att ha studerat analysverktygen och guiderna om att analysera hyresfastigheter på BelnaFastighet, har jag stött på ett återkommande problem: skillnaden mellan det driftnetto som mäklaren presenterar i sitt glansiga prospekt och den bistra verkligheten när man begär ut de faktiska verifikaten. Säljare och mäklare har en tendens att "normalisera" kostnaderna genom att räkna bort engångskostnader, underskatta underhållet eller sätta orimligt låga schabloner för förvaltning. Hur brukar ni gå till väga för att granska fastighetens historiska räkenskaper utan att missa några dolda utgiftsposter?

5 visningar
Maruvs Maruvs
Maruvs Maruvs
för 4 timmar sedan

Jag brukar aldrig nöja mig med prospektets driftnetto utan begär alltid flera års resultatrapporter, verifikationer och faktiska fakturor. Då blir det lättare att upptäcka återkommande kostnader som ibland presenteras som engångsutgifter. Jag jämför också underhåll, vakansgrader, försäkringar, taxor och förvaltningskostnader mot liknande fastigheter i området för att se om siffrorna är rimliga. En egen kalkyl för hyresfastighet  är dessutom ett bra sätt att testa olika scenarier med högre kostnader och lägre hyresintäkter. På så sätt får man en betydligt mer realistisk bild innan man fattar ett investeringsbeslut.

bottom of page